Nové asistivní technologie na spinálních jednotkách pomáhají vozíčkářům s poraněním míchy vyrovnat se s postižením

28. 02. 2017

Nové asistivní technologie na spinálních jednotkách pomáhají vozíčkářům s poraněním míchy vyrovnat se s postižením

Česká asociace paraplegiků – CZEPA vybavila sedm spinálních a spinálně rehabilitačních jednotek po celé ČR inteligentními kompenzačními pomůckami, které umožňují pacientům ochrnutým po poranění míchy ovládat náhradním způsobem počítač nebo telefon. Projekt finančně zaštítila Nadace Vodafone. V České republice je na spinálních jednotkách hospitalizováno ročně 250 a 300 pacientů. Přibližně 170 se po zbytek života musí pohybovat na vozíku. Téměř 46% z nich má ochrnuté i horní končetiny a má trvale omezenou možnost ovládání počítače a telefonu. Díky novým pomůckám mohou pacienti během dlouhé hospitalizace komunikovat s rodinou a přáteli, plnit studijní povinnosti nebo udržovat pracovní kontakty.

„Hospitalizace po poškození míchy trvá ½ - ¾ roku. Vozíčkáři v tomto období často popisují pocit izolace od rodiny a přátel. Mluví o tom, že by jim v těžké životní situaci pomohla lepší komunikace s blízkými. Zároveň se odborníci shodují, že čím dříve dostanou vozíčkáři příležitost k aktivitě, k navázání na své studijní nebo pracovní aktivity, tím lépe a rychleji se postižení přizpůsobí,“ vysvětluje Alena Jančíková, ředitelka České asociace paraplegiků a dodává: „Proto jsme vděční, že nám Nadace Vodafone umožnila spinální jednotky vybavit inteligentními asistivními technologiemi, které zjednoduší komunikaci vozíčkářů s okolním světem a pomohou jim při novém startu do života.“

Petr Kubát, který může po úraze na lyžích pohybovat pouze hlavou, vypráví: „Můj zdravotní stav mi nedovolil používat žádné zařízení. Mou hlavní náplní bylo sledování televize, v závislosti na další osobě, která musela televizi ovládat. Nějakou chvíli trvalo, než jsem se dostal k technologii, která mi umožňuje ovládat počítač a telefon hlasem. V tuto dobu se mnohé změnilo. Stal jsem se více samostatným a nezávislým. Díky tomu, že mohu psát maily nebo SMS, telefonovat a pracovat s internetem, si sám vyřizuji věci spojené s  postižením. Ulevilo se tak i mé rodině. Jsem také ve spojení s přáteli a v kontaktu s děním ve svém okolí i ve světě. Teď už vím, že alespoň základní administrativní práci zvládnu, bohužel ke své původní profesi zootechnika se vrátit nemohu. Kdybych měl takovou technologii k dispozici už v nemocnici, myslím, že bych se s tím vším pral lépe. Měl bych hned od začátku představu o tom, co všechno mohu dělat, a to by mi dodalo více sil.“

Hlavní komponentou vybavení jsou, vedle notebooků, chytrých telefonů a tabletů, inteligentní kompenzační pomůcky MouthMouse® Intelligent. Tato technologie od české společnosti Benetronic s.r.o. se dokáže přizpůsobit proměnlivému zdravotnímu stavu a individuálním požadavkům uživatele a umožňuje mu zvolit si způsob ovládání zařízení dotykem, jazykem, rty, pohybem hlavou, mimikou či hlasem. Takto lze ovládat nejen počítač, tablet nebo mobilní telefon, ale i televizi a HiFi, klimatizaci, topení, dveře atd.

Asistivními technologiemi jsou vybaveny spinální jednotky Fakultní nemocnice v Motole, Krajské nemocnice Liberec, Fakultní nemocnice Ostrava, Fakultní nemocnice Brno a spinálně rehabilitační jednotky Rehabilitačního ústavu Kladruby, Hamzovy léčebny Luže – Košumberk a Rehabilitačního ústavu Hrabyně.

Nadace Vodafone dlouhodobě podporuje vývoj a šíření asistivních technologií. V rámci programu Technologie pro společnost jich pomohla uvést na trh již 15, mezi posledními i Vozejkmap, BlindShell, R-Itareps. Každoročně uděluje Cenu Nadace Vodafone Rafael za inovativní využití informačních a komunikačních technologií ke zlepšení života lidí se zdravotním postižením. „Inteligentní kompenzační pomůcky jsou cestou k větší samostatnosti a svobodě lidí s postižením. V tomto ohledu mají technologie a zejména internet věcí obrovský potenciál měnit lidské životy,“ uvádí Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone. „Tento projekt je jedinečný ještě tím, že na jeho realizaci přispěli v rámci zaměstnanecké sbírky i zaměstnanci Vodafonu a vedení společnosti namísto vánočních dárků pro partnery a dodavatele,“ hrdě dodává.

Chci odebírat newsletter

Přejete si dostávat pravidelné zprávy o našich aktivitách a programech?

Výše uvedené údaje jsou zpracovávány pouze Nadací Vodafone pro účely zasílání newsletteru a nebudou poskytnuty třetím stranám.

Dekujeme za přihlášení k odběru newsletteru.

Na váš e-mail jsme odeslali potvrzovací zprávu s aktivačním odkazem. Po prokliknutí tohoto odkazu bude váš e-mail zařazen k odběru novinek.